X

آموزش رایگان راه‌های تشخیص سرطان توسط متخصص داخلی

دوشنبه, 24 تیر,1398/دسته ها: اخبار, ارتقاء سلامت, ارتقاء سلامت بیماران

رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

در روز دوشنبه مورخ 98/04/24 از ساعت 8 الی 9 صبح آموزش رایگان راه‌های تشخیص سرطان در ایستگاه ارتقاء سلامت بیمارستان چشم پزشکی بینا با حضور جمعی از ‏بیماران، همراهان و پرسنل برگزار گردید.‏

در این برنامه خانم دکتر گل دربر متخصص داخلی توضیحانی در مورد سرطان و راه راهی تشخیص زود هنگام و غربالگری را ارائه نمودند و خدمات اندازه گیری فشارخون و چک قندخون ‏برای بیماران و همراهان آنها به صورت رایگان انجام شد.‏

گزیده‌ای از توضیحات به شرح زیر می‌باشد:

تفاوت تشخیص زود هنگام و غربالگری چیست؟

معنای تشخیص زود هنگام این است که ما علائم هشداردهنده سرطان را بدانیم تا اگر این علائم را در خود پیدا کردیم به سرعت به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنیم. از طرف دیگر، مراکز بهداشتی درمانی نیز باید آمادگی شناسایی این علائم و جدا کردن موارد مهم از غیر مهم را داشته باشند تا در مرحله بعدی موارد مهم را برای اقدامات تشخیصی کاملتر به مراکز بالاتر و مجهزتر معرفی کنند.

اما معنی غربالگری این است که در افرادی که هیچ علامت هشداردهنده‌ای برای سرطان ندارند اما به دلیل شرایط جنسی) مثال سرطان پستان (یا سنی خاص) مثال سن بالای 50 سال در سرطان پستان (بالقوه در معرض سرطان هستند، اقدامات تشخیصی را انجام دهیم.

بسياری از سرطان‌ها تنها با معاينه پزشكی و آزمايش‌های تكميلی تشخيص داده می‌شوند که از جمله آنها سرطان‌های پستان، دهانه رحم و روده بزرگ است.

چه علائمی ما را باید به فکر بررسی بیشتر بیندازد؟

اغلب در مراحل اولیه سرطان علائمی وجود دارد که توجه به آنها به ویژه در افرادی که سابقه فردی یا خانوادگی سرطان دارند، به تشخیص زود هنگام سرطان کمک می‌کند. آشنایی با این علائم و مراجعه به موقع به پزشک اقدامی مهم و کلیدی است. مسلما وجود این علائم به معنی تشخیص قطعی بدخیمی نیست و در اغلب موارد به دنبال یک بیماری خوش خیم ایجاد شده و به زودی برطرف می‌شوند ولی تشخیص این نكته با پزشك است. توجه به این نکات به معنی محافظت قطعی شما در مقابل ابتلا به تمامی سرطانهای شناخته شده نیست ولی احتمال پیشگیری از سرطانهای شایع زیاد بوده و در انجام به موقع و موفق درمان مفید است چرا که سرطان در بسیاری از موارد در مراحل اولیه قابل درمان است. بنابراین هیچگاه از ترس احتمال تشخیص سرطان، از مراجعه به پزشك خودداری نكنید. علامت‌های هشدار دهنده در مورد ابتلا به سرطان این موارد است:

ابتلا به سرطان در اقوام درجه یک

تغییر در خال‌های پوستی

زخم‌های بدون بهبودی در طی دو هفته

توده در هر جای بدن

سرفه یا گرفتگی صدای طولانی

اختلال بلع یا سوء هاضمه طولانی

استفراغ یا سرفه خونی

اسهال طولانی یا بروز یبوست شدید

خونریزی غیرطبیعی ادرار، مدفوع، واژن، نوک پستان

بی اشتهایی یا کاهش وزن بی دلیل

نشانه‌های بالا مربوط به همه سرطان های شایع هستند اما برخی سرطان‌ها از دیدگاه سازمان جهانی بهداشت نیاز به توجه بیشتری دارند.

جهت مشاهده فیلم بر روی لینک زیر کلیک نمایید.


کلاس آموزش رایگان راه های تشخیص سرطان.mp4

Print

تعداد نمایش ها (8875)/نظرات (0)

نوشتن یک نظر

نام:
ایمیل:
نظر:
افزودن نظر

نام شما
ایمیل شما
عنوان
پیام خود را وارد کنید ...
x

برگزاری سمینار با موضوع خطاهای پزشكی و پزشكی قانونی