X
5836

کلاس آموزشی رایگان ارتقاء سلامت - تغذیه صحیح در دوران کرونا 99/09/04

به منظور ارتقاء سلامت بیماران و همراهان  کلاس آموزشی رایگان تغذیه صحیح در دوران کرونا در تاریخ 99/09/04 در بیمارستان بینا برگزار گردید و توضیحاتی در این خصوص توسط خانم ریحانی کارشناس ارشد تغذیه بیمارستان بینا ارائه گردید.

تغذیه صحیح در دوران كرونا

با توجه به اهمیت و ضرورت تقویت سیستم ایمنی بدن توسط بیماران کرونایی و بهبودیافتگان در دوره نقاهت رعایت اصول تغذیه‌ای ضروری است.

شیوع ویروس کرونا همراه با نشانه هایی همچون سرماخوردگی، تب، سرفه، تنگی نفس و سایر مشکلات تنفسی، در حدود ده ماه گذشته گروه‌های سنی مختلفی را تحت تاثیر قرار داده است که در میان آنها سالمندان، مبتلایان به بیماری‌های قلبی و عروقی، پُرفشاری خون، دیابت، آسم و افراد دارای نقص در سیستم ایمنی بیشتر در معرض خطر ابتلا به ویروس قرار داشتند.

بنابراین مراقبت‌های تغذیه‌ای برای کاهش احتمال ابتلا به ویروس کرونا یا کاهش عوارض ناشی از آن، در جریان ابتلا به این ویروس و دوران نقاهت ضروری است.

مهمترین و کلیدی ترین توصیه برای پیشگیری از ابتلا به بیماری افزایش سطح ایمنی بدن است بنابراین در این راستا باید از منابع غذایی ویتامین "سی" استفاده کرد.

این منابع غذایی شامل انواع میوه‌ها و سبزی‌ها از جمله سبزی‌های برگ سبز مانند سبزی خوردن، انواع کلم، گُل کلم، گوجه فرنگی، جوانه‌های گندم، ماش و شبدر، انواع مرکبات، کیوی و دیگر میوه ها و سبزی‌ها می‌شود.

پرهیز از خوردن غذاهای چرب و شور، انواع تنقلات شور، انواع کنسروها و سوسیس و کالباس‌ها توصیه کرد و افزود: می‌توان در طول روز با استفاده از منابع غذایی دارای ویتامین "دی" نسبت به تقویت سیستم ایمنی اقدام کرد.

منابع غذایی حاوی آهن و روی از جمله گوشت قرمز، مرغ و ماهی، تخم‌مرغ و انواع سبزی‌ها، حبوبات و میوه‌های تازه و خشک شده و غلات در برنامه غذایی روزانه را در افزایش ایمنی بدن موثر است.

نوشیدن مایعات به اندازه کافی و فراوان به حفظ ایمنی بدن کمک می‌کند بنابراین نوشیدن ۶ تا هشت لیوان آب آشامیدنی سالم و سایر مایعات به صورت روزانه توصیه می‌شود.

مصرف روزانه سویا، پنبه دانه، زیتون، روغن گردو، کنجد و کلزا برای تامین برخی از اسیدهای چرب و ویتامین‌های محلول در چربی ضروری است اما خوردن غذاهای پرچرب و شور موجب تحریک سیستم ایمنی بدن، تورم و التهاب در قسمت‌های مختلف بدن از جمله مجرای تنفسی می‌شود.

میزان نیاز فرد بیمار به پروتئین بیشتر است بنابراین تامین پروتئین روزانه با مصرف گوشت قرمز، مرغ، ماهی، در عین حال مصرف انواع لبنیات پاستوریزه پنیر، شیر، ماست، کشک، دوغ و تخم مرغ توصیه می‌شود.

ویتامین‌های مورد نیاز بدن در طول بیماری به علت افزایش نیاز به مواد مقوی و مغذی، آب و الکترولیت‌های ناشی از سوخت و ساز بالا در بدن و در عین حال بی اشتهایی ناشی از بیماری به میزان لازم و کافی تأمین و جذب نشده است.

رعایت رژیم غذایی غنی از غذاهای گیاهی با حداقل فرآوری شامل میوه، سبزی، نان و غلات سبوس‌دار، حبوبات، ماهی و مرغ و مصرف کم گوشت قرمز برای تسریع در روند بهبودی توصیه می‌شود.

دریافت کافی مواد غذایی و رعایت تعادل و تنوع در مصرف، منجر به تقویت سیستم ایمنی و بازگشت سریع سلامتی می‌شود؛ همچنین ادامه مصرف مکمل‌های تغذیه‌ای مطابق با دستورالعمل‌های ابلاغی در کودکان زیر ۲ سال، مادران باردار و شیرده، نوجوانان و سالمندان توصیه می‌شود.

 

امتیاز دهی

بدون رتبه
رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

اشتراک

Print

نظر

Collapse Expand نظرات (0)

شما در پاسخ به

Your comment was added, but it must be approved first.

لطفا نام خود را وارد کنید
لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنیدلطفا آدرس ایمیل معتبر وارد کنید
لطفا یک نظری بنویسید
افزودن نظر
DNN